Výchovný poradca: Mgr. Ján Poljak
Konzultačné hodiny:
UTOROK 9:30 hod. - 13:00 hod.
VÝCHOVNÝ PORADCA JEHO MIESTO, POSLANIE A VÝZNAM V ŠKOLE
Výchovný poradca plní úlohy školského poradenstva v otázkach výchovy, vzdelávania, profesijnej orientácie detí a v oblasti prevencie problémového a delikventného vývinu detí. Znamená to, že pozornosť venuje žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiakom so zmenenou pracovnou schopnosťou, nadaným a talentovaným žiakom.
Konzultácie poskytuje nielen žiakom, ale aj ich zákonným zástupcom a učiteľom. V náplni jeho práce je však aj sprostredkovávanie prepojenia školy s odbornými zariadeniami, ktoré sa zaoberajú starostlivosťou o deti. Je to veľmi široká oblasť a vzhľadom na to, že výchovný poradca je riadnym aprobovaným učiteľom, na vykonávanie tejto činnosti má znížený úväzok priamej vyučovacej činnosti o 3 hodiny týždenne.
Náplň práce výchovného poradcu zahŕňa veľmi široké spektrum jeho povinností a úloh. Obsahom jeho práce v škole je predovšetkým:
Partnerská komunikácia a spolupráca
- s vedením školy,
- s jednotlivými pedagógmi (konzultovať časovo-tematické plány, udržiavať osobné kontakty),
- s triednymi učiteľmi (informovať o rôznych výchovno-vzdelávacích problémoch alebo požiadavkách),so žiakmi (práca s nadanými, talentovanými, integrovanými, šikanovanými alebo problémovými deťmi, pomáhať riešiť problémy s dochádzkou, krádežami, konfliktmi, agresivitou, alkoholom, drogami, poruchami učenia a správania, pomáhať žiakom adaptovať sa na nové prostredie),
- s rodičmi (získavanie spätnej väzby individuálnymi pohovormi a dotazníkmi),
- s protidrogovými koordinátormi,
- s koordinátormi pre poradenstvo v oblasti manželstva a rodičovstva,
- s pedagogicko-psychologickými poradňami,
- s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny (návšteva informačných centier),
- s políciou (pri problémovom správaní, ale aj preventívne pri organizovaní prednášok, besied),
- so strednými školami (poskytovanie informácií, nábor, prezentácia),
- so špeciálno-pedagogickými poradňami,
- so sociálnymi pracovníkmi (v súvislosti so sociálno-patologickými javmi, pri hľadaní pomoci sociálne ekonomicky slabším rodinám),
- organizovať besedy s tematikou podporujúcou pozitívne výchovné ciele školy,
- účasť na rodičovských združeniach,
- podľa potreby uskutočniť osobné návštevy v rodinách detí,
- permanentné vzdelávanie a zvyšovanie kvalifikácie a osobnostných kompetencií,
- vykonávať príslušnú administratívnu agendu,
- realizovať kariérne poradenstvo (organizovať besedy najmä pre žiakov končiacich školu, pomáhať im usmerniť ich v profesijnej orientácií, sprostredkovať im potrebné množstvo informácií, organizovať pre nich exkurzie do škôl, do firiem,
- pomáhať pri zabezpečovaní štipendií pre žiakov zo sociálne slabších rodín,
- pomoc pri tvorbe individuálnych vzdelávacích plánov pre žiakov s vývinovými poruchami učenia,
- podporovať duševné zdravie žiakov i učiteľov v škole,
- spolupráca pri organizovaní dňa otvorených dverí v škole.