ZŠ Márie Rázusovej – Martákovej
Základná škola
Márie Rázusovej-Martákovej
ZŠ Márie Rázusovej – Martákovej
Základná škola
Márie Rázusovej-Martákovej
S čím Vám môžeme pomôcť ?
rozšírené vyhľadávanie

Dodatok ku školskému poriadku

                                                                            

Dodatok č. 1

k Školskému poriadku platnému od 14. 09. 2022

 

Školský poriadok sa dopĺňa:

   1) V článku II. Zásady správania žiakov, časť C Správanie sa žiakov na vyučovaní bodom č. 17:

        Počas pobytu v škole nie je dovolené žuť žuvačky a lepiť ich na lavice a iný školský nábytok.

 

Tento dodatok č.1 bol prerokovaný na pedagogickej rade dňa 12. 04. 2023 a nadobúda platnosť dňom 12. 04. 2023.                                          

Mgr. Vlasta Kovačicová

                                                                                                                             riaditeľka školy

                                                                                                                                                     ______________________________________________________________________________________________

Dodatok č. 2

k Školskému poriadku platnému od 14. 09. 2022

Školský poriadok sa dopĺňa:

  1. Kapitola I. Všeobecné ustanovenia

     A. Organizácia školského roku sa dopĺňa vetou nasledovne:

Školský rok sa začína 1. septembra.

  1. V článku II. Zásady správania žiakov, časť D. Správanie sa žiakov počas prestávky

Sa dopĺňa bodom č. 8:

Ak majú žiaci vyučovanie mimo svojej kmeňovej triedy (telocvičňa, odborná učebňa, jazykové laboratórium, iná trieda, školský areál a pod.) sú povinní zanechať triedu čistú po každom jej opustení počas dňa. Sú povinní odložiť si svoje školské potreby, všetky osobné veci vrátane desiaty a jej zvyškov do tašky a tašku odložiť na miesto určené triednym učiteľom.

Týždenníci sú zodpovední za čistú tabuľu a priestor triedy.

 

  1. V článku X. Školský podporný tím túto časťza text o školských špeciálnych pedagogičkách:

Školská psychologička   

- zabezpečuje jednorazovú alebo pravidelnú individuálnu či skupinovú psychologickú      intervenciu v podmienkach školy

- realizuje orientačnú diagnostiku, monitoruje vývinové riziká u žiakov

- uskutočňuje konzultačnú činnosť

- poskytuje  poradenstvo žiakom, rodičom, pedagogickým zamestnancom

- realizuje adaptačné aktivity v triedach

- realizuje preventívne činnosti/programy

 

4.) V Kapitole XV. Základné práva a povinnosti rodičov a verejnosti školskej komunity

  • Práva a povinnosti rodičovsa  upravuje bod 3.  tretí odsek nasledovne:

„Rodič má právo: sa pojem  „integrovanie“ nahrádza slovným spojením - „ na poskytovanie podporných opatrení pre svoje dieťaťa“

  • Práva a povinnosti rodičovsa  upravuje v bod 3. tretí odsek nasledovne:

Rodič je povinný: odkaz v zátvorke „ (viď kap. V) sa ruší a odsek  sa dopĺňa sa nasledovným textom:

 

  • Neprítomnosť dieťaťa/žiaka ospravedlňuje škola na základe žiadosti jeho zákonného zástupcu alebo zástupcu zariadenia.

Tento dodatok č.2 bol prerokovaný na pedagogickej rade dňa 11. 09. 2024 a nadobúda platnosť dňom 12. 09. 2024.

 

Mgr. Vlasta Kovačicová

riaditeľka školy                                                                                                     

______________________________________________________________________________________________

 

Dodatok č. 3

 

k Školskému poriadku platnému od 14. 09. 2022

 

Školský poriadok sa dopĺňa:

 

  1. Kapitola I.Všeobecné ustanovenia

B. Práva a povinnosti žiakov

           Časť č. 3. Žiakovi nie je dovolené,  bod g.):

       

V prípade porušenia pravidla o používaní mobilného telefónu a obdobných osobných zariadení, bude žiakovi mobilný telefón či iné podobné zariadenie  dočasne odobraté pedagogickým zamestnancom, odložené v trezore školy  a po skončení vyučovania mu bude vrátené. Pedagogický zamestnanec, ktorý žiakovi odobral mobilný telefón, či iné podobné zariadenie, je povinný túto skutočnosť oznámiť triednemu učiteľovi a zároveň informovať zákonného zástupcu o porušení školského poriadku žiakom.

 

Zákaz sa nevzťahuje na žiakov so zdravotným znevýhodnením používajúcich komunikačný prostriedok na účely súvisiace so zdravotným znevýhodnením. Žiaci a pedagogickí zamestnanci musia byť informovaní, ktorí žiaci z uvedených dôvodov majú povolené toto pravidlo nedodržiavať a z akých dôvodov.

 

  1. Kapitola I. Všeobecné ustanovenia

D Výchovné opatrenia

Časť č. 3. Opatrenia na posilnenie disciplíny, sa text dopĺňa :

 

Podľa závažnosti dôvodov použitia mobilného telefónu a obdobných osobných zariadení počas vyučovania bude žiakovi udelené výchovné opatrenie. 

Pri opakovanom porušení tohto pravidla a závažností dôvodov, môže byť žiakovi udelená znížená známka zo správania.

 

Tento dodatok č.3 bol prerokovaný na pedagogickej rade dňa 22. 01. 2025 a nadobúda platnosť dňom 23. 01. 2025.

Mgr. Vlasta Kovačicová

riaditeľka školy

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dodatok č. 4

k školskému poriadku

 

ŠTANDARDY DORŽIAVANIA ZÁKAZU SEGREGÁCIE

VO VÝCHOVE A VZDELÁVANÍ

 

Článok 1

Všeobecná časť

 

Pri dodržiavaní zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní škola a školské zariadenie postupuje podľa Štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní (ďalej len „Štandardy“), ktoré vydáva MŠVVaM SR a ich znenie je súčasťou dodatku školského poriadku.

Štandardy sú základné pravidlá, princípy a postupy predchádzania a eliminácie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov výchovy a vzdelávania podľa školského zákona v školách a školských zariadeniach. Vychádzajú z ustanovení Dohovoru o právach dieťaťa:

Článok 2 ods. 1: Zabezpečiť práva ustanovené týmto Dohovorom každému dieťaťu nachádzajúcemu sa pod ich jurisdikciou bez akejkoľvek diskriminácie podľa rasy, farby pleti, pohlavia, jazyka, náboženstva, politického alebo iného zmýšľania, národnostného, etnického alebo sociálneho pôvodu, majetku, telesnej alebo duševnej nespôsobilosti, rodu a iného postavenia dieťaťa alebo jeho rodičov alebo zákonných zástupcov.

Článok 2 ods. 2: Urobiť potrebné opatrenia na to, aby bolo dieťa chránené pred všetkými formami diskriminácie alebo trestania, ktoré vyplývajú z postavenia, činnosti, vyjadrených názorov alebo presvedčenia jeho rodičov, zákonných zástupcov alebo členov rodiny.

Článok 3 ods. 1: Záujem dieťaťa musí byť prvoradým hľadiskom pri akejkoľvek činnosti týkajúcej sa detí, nech už uskutočňovanej verejnými alebo súkromnými zariadeniami sociálnej starostlivosti, súdmi, správnymi alebo zákonodarnými orgánmi.

Článok 29 ods. 1: Výchova a vzdelávanie dieťaťa má smerovať k:

  • rozvoju osobnosti dieťaťa, jeho jedinečných daností a duševných a fyzických schopností v ich najvyššej možnej miere;
  • rozvíjaniu úcty k ľudským právam a základným slobodám a k zásadám zakotveným v Charte Organizácie Spojených národov;
  • rozvíjaniu úcty k rodičom, k vlastnej kultúrnej, jazykovej a hodnotovej identite a k hodnotám krajiny, v ktorej dieťa žije i k hodnotám krajiny svojho pôvodu a k iným kultúram;
  • príprave dieťaťa na zodpovedný život v slobodnej spoločnosti v duchu porozumenia, mieru, znášanlivosti, rovnosti pohlaví a priateľstva medzi všetkými národmi, etnickými, národnostnými a náboženskými skupinami a osobami domorodého pôvodu;
  • rozvíjaniu úcty k prírodnému prostrediu.”

Segregáciu vo výchove a vzdelávaní definuje školský zákon nasledovne: „konanie alebo opomenutie konania, ktoré je v rozpore so zásadou rovnakého zaobchádzania podľa osobitného predpisu a v dôsledku ktorého dochádza alebo by mohlo dôjsť k priestorovému, organizačnému alebo sociálnemu vylúčeniu skupiny detí a žiakov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania alebo k ich oddelenému vzdelávaniu okrem vzdelávania poskytovaného v súlade s medzinárodnou zmluvou, ktorou je Slovenská republika viazaná pri uplatňovaní práv národnostných menšín na výchovu a vzdelanie v jazyku príslušnej národnostnej menšiny a pri vytváraní podmienok na vzdelávanie detí so zdravotným znevýhodnením alebo nadaním a žiakov so zdravotným znevýhodnením alebo s nadaním so zohľadnením ich vôle a záujmov a vôle a záujmov ich zákonných zástupcov, ak je účasť na takom vzdelávaní voliteľná a zodpovedá úprave podmienok výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, osobitne pre výchovu a vzdelávanie na rovnakom stupni vzdelania.“

 

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní sa týkajú všetkých oblastí, ktoré upravuje školský poriadok podľa školského zákona (Zákon č. 245/2008 Z. z., § 153 ods. 1):

  • výkon práv a povinností žiakov a ich zákonných zástupcov v škole, pravidlá vzájomných vzťahova vzťahov s pedagogickými zamestnancami a ďalšími zamestnancami školy,
  • prevádzka a vnútorný režim školy,
  • podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia detí a žiakov a ich ochrany pred sociálno-patologickými javmi, diskrimináciou alebo násilím,
  • podmienky nakladania s majetkom, ktorý škola alebo školské zariadenie spravuje, ak tak rozhodne zriaďovateľ.

 

 

Článok 2

Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní

 

Štandardy postojov a hodnôt

Základným predpokladom pre úspešné zavedenie štandardov, ktoré zabezpečia proces prevencie, či odstraňovania segregácie vo výchove a vzdelávaní je zásadný posun v oblasti postojového a hodnotového nastavenia, kultivácie verejného diskurzu a medziľudských vzťahov všetkých aktérov vzdelávania, ktorí prichádzajú na pôde škôl do kontaktu so žiakmi.

Spoločnosť 21. storočia potrebuje občanov, ktorí majú také hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické myslenie, aby mohli fungovať ako demokratickí a interkultúrne kompetentní občania. Postojové a hodnotové štandardy sú definované na základe kľúčových ukazovateľov (deskriptorov), ktoré boli vytvorené Radou Európy v dokumente Referenčný rámec kompetencií pre demokratickú kultúru. Deskriptory sú popisy a vysvetlenia týkajúce sa konkrétneho žiadúceho správania všetkých aktérov vo vzdelávaní:

  • Zaobchádzať so všetkými ľuďmi bez rozdielu s rešpektom.
  • Vyjadrovať úctu všetkým bez rozdielu a vnímať rozmanitosť ako príležitosť a prínos pre školu

pri príprave a realizovaní aktivít výchovno-vzdelávacieho procesu.

  • Vyjadrovať druhým ľuďom uznanie ako rovnocenným ľudským bytostiam.
  • Rešpektovať ľudí rôzneho vierovyznania.
  • Rešpektovať ľudí, ktorí majú odlišné politické názory.
  • Prejavovať záujem spoznať presvedčenia, hodnoty, tradície a pohľady druhých ľudí na svet.
  • Dávať priestor druhým ľuďom na vyjadrenie sa.
  • Preukázať prebratie zodpovednosti za svoje skutky.
  • Ospravedlniť sa, pokiaľ niekomu ublížim.
  • Vyjadrovať vôľu a záujem spolupracovať a pracovať s druhými ľuďmi na presadzovaní spoločných záujmov.

Štandardy vyplývajúce z definície segregácie vo výchove a vzdelávaní:

a) Štandardy priestorovej desegregácie:

  • Do všetkých priestorov školy alebo školského zariadenia, určených pre žiakov, je umožnený rovný (nediskriminačný) prístup všetkým žiakom. Škola alebo školské zariadenie nemá priestory a budovy vyhradené pre jednotlivé skupiny žiakov vytvorené za účelom ich vylučovania alebo neprípustného oddeľovania na základe ktoréhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • Škola alebo školské zariadenie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu využíva priestory, ktoré spĺňajú normy stanovené regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, pričom výchovno-vzdelávací proces žiadnej zo skupín neprebieha v priestoroch, ktorých kvalita je výrazne rozdielna oproti iným priestorom.
  • Ak má škola alebo školské zariadenie v jednotlivých vekových kohortách zastúpenie žiakov rôzneho etnického, národného alebo sociálneho pôvodu, farby pleti alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona, má vytvorené triedy, v ktorých je vyvážené zastúpenie žiakov týchto skupín.

b) Štandardy organizačnej desegregácie:

  • Škola alebo školské zariadenie má nastavenú organizáciu školského vyučovania a denný program tak, aby nedochádzalo k vylučovaniu a neprípustnému oddeľovaniu niektorej skupiny žiakov.
  • Všetky skupiny žiakov školy a školského zariadenia majú stanovené rovnaké vzdelávacie štandardy, na základe ktorých pedagogickí zamestnanci, odborní zamestnanci a ďalší zamestnanci vytvárajú učebné osnovy školského vzdelávacieho programu. Úpravy je možné realizovať len u žiakov, ktorým to určuje individuálny vzdelávací program, individuálny učebný plán alebo poskytnuté podporné opatrenia.
  • Všetky skupiny žiakov majú umožnený rovný prístup k materiálno-technickému vybaveniu, učebným materiálom a iným vzdelávacím pomôckam výchovno-vzdelávacieho procesu prislúchajúcemu danému ročníku alebo stupňu vzdelávania.
  • Škola alebo školské zariadenie je povinné využiť všetky dostupné prostriedky, nástroje a metódy, aby umožnila prístup ku vzdelávaniu v maximálnej miere všetkým skupinám žiakov aj v prípade krízových udalostí v škole. Po ukončení krízovej udalosti je škola povinná realizovať príslušné podporné opatrenia na kompenzáciu prípadných výpadkov vo výchove a vzdelávaní, ktoré nemohli byť v maximálnej miere riešené počas krízovej situácie.

c) Štandardy sociálnej desegregácie

  • Škola alebo školské zariadenie využíva potrebné a dostupné inkluzívne podporné opatrenia na podporu sociálneho začlenenia žiakov a vytváranie pozitívnej podporujúcej sociálnej klímy v škole a školskom zariadení, ktorá prispieva k destigmatizácii a odstraňovaniu stereotypov a predsudkov.
  • Škola alebo školské zariadenie organizuje a podporuje programy neformálneho vzdelávania a mimoškolské aktivity smerujúce k vytvoreniu priaznivej sociálnej klímy a interkultúrneho porozumenia v rámci školy alebo školského zariadenia, medzi žiakmi ako aj rodičmi.
  • Škola alebo školské zariadenie prijíma, vzdeláva a vychováva všetky skupiny žiakov podľa platných právnych predpisov bez vylučovania a neprípustného oddeľovania na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • V škole alebo školskom zariadení neexistujú procesy, postupy a usporiadania (ani na úrovni tried), ktoré vylučujú alebo neprípustne oddeľujú skupiny žiakov alebo poslucháčov na základe akéhokoľvek chráneného dôvodu uvedeného v antidiskriminačnom zákone.
  • Škola alebo školské zariadenie umožňuje všetkým skupinám žiakov a poslucháčov, aby sa pre napĺňanie a rozvoj svojho potenciálu zapájali do aktivít a súťaží, ktoré sama organizuje, alebo sú škole a školskému zariadeniu sprostredkované, a aktívne ich k tomu motivuje a podporuje.
  • Škola alebo školské zariadenie pri hodnotení žiakov nekoná diskriminačne len na základe ich príslušnosti k niektorej sociálnej alebo etnickej skupine alebo iného chráneného dôvodu podľa antidiskriminačného zákona.

 

Článok 3

Záverečné ustanovenie

Prerokované v pedagogickej rade dňa: 22.1.2025. Tento dodatok je platný v plnom rozsahu od 23. januára 2025.

                                                                                                                      Mgr. Vlasta Kovačicová

                                                                                                                             riaditeľka školy

 

 

O škole

Facebook

Fotogaléria

Náhodná fotogaléria

Vernisáž výstavy - 1

Anketa

Hlasujte kliknutím na jednu z možností

Darujte 2 % z dane

2%

Kalendár

Po Ut St Št Pia So Ne
24 25 26 27 28 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6